10.12.12

Εδώ είναι Ινδία κύριε….


Όποιος επισκέπτεται την Ινδία, βλέπει παντού άνδρες να κατουράνε δημοσίως.
Στη επαρχία Rajasthan, εδώ και έναν μήνα, υπάρχουν εθελοντές οι οποίοι προσπαθούν να ντροπιάσουν τους «παραβάτες», χρησιμοποιώντας τύμπανα και σφυρίχτρες.

 
Αυτό όμως που χρειάζεται  η χώρα, σύμφωνα με πολλούς, είναι περισσότερες και καλύτερες δημόσιες τουαλέτες.
 
Όταν πρωτοπήγα στην Ινδία, ο μικρός γιος μου με ρώτησε γιατί οι άνδρες κατουράνε στον δρόμο έξω από το σπίτι μας; Μάλιστα, γελούσαν και καλαμπούριζαν την ώρα που το έκαναν.
Πέντε χρόνια αργότερα, και ακόμη δεν έχω βρει την απάντηση.
Όλη την ώρα, και παντού, υπάρχουν κάποιοι που κατουράνε και φτύνουν στο δρόμο. Όπως λέει ένας Ινδός φίλος μου, αυτό είναι το εθνικό τους χόμπι.
«Το κάνουμε παντού», μου είπε περήφανος.
Η προσπάθεια των αρχών της Rajasthan να ντροπιάσει τους παραβάτες, έχει προκαλέσει συζητήσεις.
Μάλιστα, ένας αρθρογράφος μιας δημοφιλούς αγγλόφωνης εφημερίδας αναρωτιέται: Μήπως οι Ινδοί είναι από τη φύση τους ανθυγιεινοί;
Η απάντηση του, που εξόργισε πολλούς, είναι πως ναι.
Το ίδιο ρώτησα και σε κάποιους φίλους μου.
Ο ένας, νεαρός, και μέλος της νέας πλούσιας ινδικής μεσαίας τάξης, μου ανταπάντησε πως η ερώτησή μου είναι χαζή.
Όπως είπε, η απάντηση είναι απλή: Δεν υπάρχουν αρκετές τουαλέτες.
Και ίσως να έχει δίκιο. Πρόσφατα, ο υπουργός αγροτικής ανάπτυξης της επαρχίας είπε πως η χώρα χρειάζεται περισσότερες τουαλέτες παρά ναούς!
Τα μισά σχεδόν σπίτια στη μεγαλύτερη δημοκρατία του πλανήτη, στερούνται καμπινέ.
Ο κόσμος αντέδρασε στην δήλωσή του, διοργανώνοντας διαμαρτυρία έξω από την κατοικία του. Λίγες μέρες αργότερα, ο υπουργός επανήλθε λέγοντας στις κοπέλες της Ινδίας να μην παντρεύονται, αν δεν υπάρχει τουαλέτα στο νέο σπιτικό τους!
Μια νοικοκυρά αντέδρασε, λέγοντας πως δεν φταίει η έλλειψη χώρων υγιεινής, αλλά η έλλειψη κοινού νου. Όπως είπε, έχει δει άνδρες να κατουράνε στον δρόμο, μπροστά από την είσοδο κάποιας δημόσιας τουαλέτας! Και αυτό συμβαίνει συχνά, λέει.
Ένας φίλος μου, μου εξήγησε πως αυτό συμβαίνει επειδή οι δημόσιες τουαλέτες είναι ιδιαίτερα βρώμικες, και δεν μπορείς να τις πλησιάσεις χωρίς να λιποθυμήσεις από την μπόχα.
Αυτό συμβαίνει εξαιτίας του κοινωνικού συστήματος των καστών που ισχύει στη χώρα. Όλοι περιμένουν από τα μέλη της κατώτερης κάστας να καθαρίζουν τις τουαλέτες. Και όπως τονίζει η φίλη μου η Τίνα, οι γυναίκες βρίσκουν καθαρές τουαλέτες ενώ οι άνδρες όχι… άρα;
Επιστρέφοντας το βράδυ στο σπίτι μου, βρήκα κάποιον άγνωστο να αφοδεύει δημοσίως.
«Γιατί το κάνεις αυτό;» τον ρώτησα. «Γιατί δεν περιμένεις να πας σπίτι σου;».
Με κοίταξε σαν να ήμουν τρελός.
«Εδώ είναι Ινδία, κύριε. Έτσι κάνουμε εδώ…», μου είπε.
Δίπλα έτυχε ένας αστυνομικός. Τον ρώτησα γιατί δεν παρενέβη να τον σταματήσει.
Μου απάντησε με αφοπλιστική ειλικρίνεια: «Ποιο θα ήταν το νόημα;».
Και εκεί έγκειται η ουσία του όλου προβλήματος.
Ενός προβλήματος που δεν μπορεί να ξεπεραστεί με αυτές τις απόψεις και τις συμπεριφορές που κυριαρχούν στη χώρα.
Τώρα, κάποιοι άρχισαν να βάζουν εικόνες με θεότητες στους τοίχους, ώστε οι ευλαβείς περαστικοί να μην τους κατουράνε.
Η Ινδία μπορεί πράγματι να χρειάζεται περισσότερες τουαλέτες απ’ ότι ναούς, αλλά όπως φαίνεται, σε αυτήν την βαθιά θρησκευόμενη χώρα, το μόνο που μπορεί να σταματήσει τους κατοίκους από το να κατουράνε σε δημόσιους χώρους είναι η θεϊκή παρέμβαση….

S.A.
BBC 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου