29.6.13

Για όλα φταίνε οι «εφοριακοί»;

Κρατήστε την αναπνοή σας και διαβάστε:
Τα όσα διαδραματίζονται με τη λίστα Laggard είναι γνωστά. 
Η απροθυμία  όλων των κυβερνήσεων για την πάταξη της φοροδιαφυγής είναι γνωστή και δεδομένη. 
Το γεγονός και μόνο ότι, ο ίδιος ο υπουργός Οικονομικών κατηγορείται για την νόθευσή της είναι ενδεικτική. 
Αυτό όμως, αυτή η λίστα δεν είναι τίποτα, μπροστά σε μια άλλη λίστα… 
Δείτε λοιπόν με πολύ μεγάλη προσοχή τι συμβαίνει με μια άλλη λίστα:  




Τη λίστα των 1750 (περίπου ) φυσικών προσώπων (φορολογούμενων Μεγάλου Πλούτου). 
Η επιλογή  έγινε από τη βάση δεδομένων, των φορολογουμένων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Οικονομικών (ΕΤΑΚ 2008 - Διπλότυπα Φ.Μ.Α, λοιπά  τεκμήρια δαπάνης χρήσεων  δάνεια, τυχών καταθέσεις κ.λπ.). 
Για τον έλεγχο των παραπάνω Φυσικών Προσώπων, στα πλαίσια του προγράμματος Υλοποίησης σχεδίου κατά της φοροδιαφυγής 2010 - 2011, με χρήση της εφαρμογής στόχευσης του συστήματος ELENXIS (υπεύθυνη ομάδας ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΦΡΑΝΤΖΕΣΚΑΚΗ) συγκροτήθηκαν το Μάιο του 2011, με έδρα την Αθήνα τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα, τη Λάρισα και τα Γιάννινα, αρχικά 32 Ειδικά Συνεργεία Ελέγχου που αυξήθηκαν σε 49 τέλους του ίδιου χρόνου.  




Ο έλεγχος εκτός από τα εισοδήματα όλων των πηγών, περιλάμβανε τα τεκμήρια δαπανών διαβίωσης και τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων των άρθρων 16 και 17 Ν. 2238/94 αντίστοιχα, αναλώσεις κεφαλαίων και εκπτώσεις δαπανών άρθρου 8 Κ.Φ.Ε.} για το σύνολο των χρήσεων 2000 – 2009. 
Είναι αυτονόητο  πως οι  έλεγχοι αυτοί που επιχειρήθηκαν για πρώτη φορά από το Υπουργείο Οικονομικών, αποτελούσαν όλοι τους ξεχωριστή περίπτωση, δεν μπορούσαν να  ομαδοποιηθούν, ήταν  πρωτόγνωροι, απαιτούσαν  ευρύ φάσμα πληροφοριών  και ήθελαν χρόνο... 
Για την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων, απαιτούνταν δικαιολογητικά και  έγγραφα, που  μεσολαβούσαν:  
Δ.Ο.Υ όλης της επικράτειας που με τις ενοποιήσεις (μόνο στα χαρτιά),  τα αρχεία των δηλώσεων αντί να βρίσκονται  στα ράφια των εφοριών βρίσκονταν  ακόμα σε σάκους.  
Υποθηκοφυλακεία  όλης της επικράτειας ( πάνω από 500) 
Τράπεζες με «χρονοβόρα» διάθεση στη χορήγηση βεβαιώσεων για  τις εκταμιεύσεις   και τα  τοκοχρεολύσια των  δανείων.  
Λογιστικά γραφεία κ.λπ. 
Συμβολαιογράφοι κ.λπ. 
 Στα παραπάνω  πρέπει να  προσθέσει και λάβει κανείς  υπόψη: 
Την ανάγκη παροχής  λύσεων και διευκρινήσεων από την διεύθυνση Εισοδήματος του ΥΠ. ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ σε πλήθος περιπτώσεων κύρια όμως στην  ενιαία αντιμετώπιση του Εισοδήματος του άρθρου 28 Ν.2238/1994 κ.λπ. 
Την χρονοβόρα διαδικασία  ( επιδόσεις εντολών, προσκλήσεων –κλήσεων σε ακρόαση, φύλλων ελέγχου, άνοιγμα λογαριασμών, διοικητική επίλυση των διαφορών  κ.λπ.). 
Την  «ανυπακοή»  των ελεγχόμενων για έλεγχο, που με την οικονομική κρίση  αυξάνονταν. 
Τις αποστάσεις της ελεγκτικής αρχής από τον τόπο δραστηριότητας  ή  διαμονής των υπόχρεων όλης της  επικράτειας. 
Το γεγονός ότι η Διοίκηση του Υπουργείου δεν προέβλεψε πιστώσεις  για τις κάλυψη  των εξόδων κίνησης των ελεγκτών  (έξοδα μετακίνησης & διαμονής).  
Την απροθυμία των ελεγκτών να συνεχίσουν να επιβαρύνουν  τον  οικογενειακό τους προϋπολογισμό κ.λπ. αφού η Διοίκηση δεν «είδε » την ανάγκη προστασίας   της  αξιοπρέπειάς τους.  
Την απόλυτη αίσθηση της Διοίκησης ότι οι βάσεις δεδομένων της Γ.Γ.Π.Σ  είναι επαρκείς και ικανές για ασφαλή συμπεράσματα εκ μέρους των ελεγκτών κ.λπ.  
Χωρίς να λάβουν υπόψη τους η Διοίκηση και τα μέσα ενημέρωσης, τίποτε από τα παραπάνω, χαρακτήρισαν τον έλεγχο,  των 500 περίπου υποθέσεων έως 30/9/2012 από τα Ειδικά Συνεργεία Ελέγχου ανεξάρτητα ύψους βεβαιωθέντων φόρων και προστίμων ως παταγώδη αποτυχία. 
Ο μοναδικός λόγος: Ο διεφθαρμένος φορολογικός μηχανισμός και η λευκή  τους απεργία… 
Αυτό επικαλέστηκε η Διοίκηση του Υπουργείου και με «απαίτηση της ΤΡΟΪΚΑΣ», όπως ειπώθηκε,  από 10-10-2012 η αρμοδιότητα του ελέγχου των παραπάνω υποθέσεων ανατέθηκε στα Δ.Ε.Κ. Αθηνών & Θεσσαλονίκης για καλύτερο συντονισμό και επιτάχυνση της διαδικασίας κ.λπ. 
Τις  υποθέσεις ακολούθησαν και οι ελεγκτές με μετακινήσεις έως 31/12/2012. Κάποιων  οι μετακινήσεις εξελίχθηκαν σε αποσπάσεις ακόμα και παρά την θέλησή τους.  
Οι  αθρόες μετακινήσεις ή αποσπάσεις των υπαλλήλων στα Δ.Ε.Κ  Αθηνών και Θεσσαλονίκης δημιούργησαν το αδιαχώρητο. 
Κρίθηκε σκόπιμο, για αποσυμφόρηση  να εργάζονται προσωρινά στα σπίτια τους ή να φιλοξενούνται σε χώρους που παραχωρήθηκαν από προϊσταμένους Δ.Ο.Υ ή άλλων υπηρεσιών του Υπ. Οικονομικών με όλα τα προβλήματα που συνεπάγονται από την έλλειψη υλικοτεχνικού εξοπλισμού και αδυναμία  πρόσβασης στη βάση δεδομένων του συστήματος  taxis ,του προγράμματος elenxis και γενικά των στοιχείων  της Γ.Γ.Π.Σ. 
Ακολούθησε η κατανομή αρμοδιοτήτων σε επόπτες και ελεγκτές των Δ.Ε.Κ. Πριν ολοκληρωθεί η κατανομή άλλαξαν οι επόπτες και ακολούθησαν οι προϊστάμενοι. 
Τους Προϊσταμένους ακολούθησαν οι Γ. Γραμματείς του Υπουργείου Οικονομικών με τις αλλαγές αρμοδιοτήτων, ευθύνης διευθύνσεων  κ.λπ. 
Και σαν μην έφταναν όλα τα παραπάνω, ακολούθησε πρόσφατα η σύσταση νέας υπηρεσίας με διεύθυνση.  
Το Κέντρο Φορολογουμένων  Μεγάλου  Πλούτου ( ΚΕ.ΦΟ.ΜΕ.Π ).
Στο χωροταξικό σχεδιασμό της νέας υπηρεσίας διαπιστώθηκε ότι  το οργανόγραμμά της είναι «μεγαλύτερο» από το κτήριο το οποίο προόριζαν για τη λειτουργία της και ο προγραμματισμός για μεταστέγαση και έναρξη της λειτουργίας από 7-6-2013 αναβάλλεται μέχρι νεωτέρας. 
Αποτέλεσμα;  
Πλήρες αδιέξοδο!
Αποσυντονισμός σε όλα τα επίπεδα παρά τις φιλότιμες προσπάθειες  των εμπλεκομένων. 
Για αποτελεσματικότητα δεν γίνεται λόγος.  
Με λίγα λόγια παρακολουθούμε ένα διαχρονικό επεισόδιο από την αγωνιώδη προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση για να πείσει ότι για όλα φταίνε οι «εφοριακοί».  
Όλα αυτά μεσούσης της κρίσης, και ενώ η Διοίκηση γνωρίζει  ότι :  
Την 31-12-2013  παραγράφεται η δυνατότητα του Δημοσίου για επιβολή φόρων, προστίμων κ.λπ. για  όλες τις  χρήσεις έως  και 2006. 
Ο αριθμός των φυσικών προσώπων που χρήζουν έλεγχο   από τις λίστες που κυκλοφορούν (μεγάλου πλούτου, Λουξεμβούργου , των 54.000 με εμβάσματα στο εξωτερικό, με αγορές στο Λονδίνο και το Βερολίνο κ.λπ. )  είναι υπερβολικά μεγάλος. 
Υπάρχει ανάγκη  άμεσης αποτελεσματικότητας για την έκδοση φύλλων ελέγχου, επιβολή προστίμων κ.λπ.
Απαιτείται ικανός αριθμός ελεγκτών ειδικευμένων στη σύνταξη  τεκμηριωμένης έκθεσης  ελέγχου… κ.λπ.…….. 
Κι όμως συνεχίζει να πειραματίζεται… 
Για αυτό μάλλον, οσονούπω έρχεται  και η σειρά του φοροελεγκτικού μηχανισμού. 

Τάσος Κώτσης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου