15.3.14

Η αεροπορική τραγωδία, και η πολιτική…



Τα αεροπορικά ατυχήματα είναι πάντα πολιτικά.
Αυτό το αξίωμα μοιάζει πασιφανές, στη περίπτωση της πτήσης 370 της Malaysia Airlines, που γίνεται όλο και πιο «θολή», με αναφορές  ότι το αεροσκάφος πετούσε επί τέσσερις ολόκληρες ώρες μετά την τελευταία επαφή του με τους σταθμούς εδάφους.



Αυτή η πληροφορία αποδίδεται σε κυβερνητικά στελέχη της Αμερικής, που την «πρόσφεραν» εξηγώντας το γιατί οι ΗΠΑ διαθέτουν αμερικανικά στρατιωτικά μέσα προκειμένου να ερευνήσουν για το αεροσκάφος σε νέες ευρύτερες θαλάσσιες περιοχές.
Η έρευνα έχει φτάσει τώρα μέχρι και στον Ινδικό Ωκεανό!


Οι αρχές της Μαλαισίας διέψευσαν μια παρόμοια πληροφορία πριν από μερικές ώρες, αλλά έτσι κι αλλιώς τίποτα από όσα λένε δεν βγάζουν νόημα.
Υπάρχουν πλέον τόσες πολλές αντιφάσεις στα λεγόμενα των Μαλαισιανών, που κανείς δεν μπορεί να προσδιορίσει το πότε ακριβώς άρχισαν να μιλάνε ασυνάρτητα.
Το σίγουρο είναι ότι έχουν δυσαρεστήσει την Κίνα.
Χθες Πέμπτη, η κινεζική δημόσια τηλεόραση διαφωνούσε κάθετα με τον υπουργό Μεταφορών της Μαλαισίας σχετικά με μια δορυφορική εικόνα που έδειχνε συντρίμμια στη θάλασσα κοντά στις ακτές του Βιετνάμ.
Δεν χρειάζεται να δούμε τρελαμένους τρομοκράτες να φωνάζουν συνθήματα για να εισάγουμε την πολιτική σε μια αεροπορική τραγωδία.
Βέβαια, το τρομοκρατικό σενάριο δεν έχει ακόμη αποκλεισθεί, όπως δεν έχει αποκλεισθεί και κανένα άλλο σενάριο.
Όμως, αν πράγματι  εμπλέκονται τρομοκράτες, τότε γιατί δεν άρχισαν ακόμη να κομπορρημονούν;
Κάθε πτήση διέπεται και καθοδηγείται από κανονισμούς και ρυθμιστικές αρχές, από συμφωνίες, και διεθνείς συμβάσεις, και όταν κάτι πάει στραβά, τότε σπεύδουν επί σκηνής οι αρμόδιοι αξιωματούχοι και γραφειοκράτες, συνήθως από περισσότερα του ενός κράτη.
Η πτήση 370 αναχώρησε από την Κουάλα Λουμπούρ της Μαλαισίας το περασμένο Σάββατο, με προορισμό το Πεκίνο, και με 152 από τους συνολικά 239 επιβάτες της και πλήρωμα να είναι Κινέζοι.
Οι υπόλοιποι ήταν πάνω από δώδεκα διαφορετικών εθνικοτήτων, με δυο διαβατήρια να είναι δηλωμένα ως κλεμμένα.
Αυτή η πανσπερμία εθνικοτήτων είναι κάτι το συνηθισμένο σε διεθνείς πτήσεις.
Στο αεροδρόμιο του Πεκίνου, όπου αναμένονταν το αεροπλάνο, οι συγγενείς των επιβατών επιτέθηκαν στους υπαλλήλους της Malaysian Airlines.
Όπως έδειξαν εμπράκτως, απαιτούν από την κινεζική κυβέρνηση να πιέσει παντοιοτρόπως την Μαλαισία. Πολιτικά και οικονομικά.
Η Μαλαισία έχει μια κινεζική εθνική μειονότητα, η οποία ιστορικά είναι παραγκωνισμένη, και παράλληλα έχει πολλές εμπορικές σχέσεις με τη Κίνα.
«Γιατί δεν μας δίνετε απαντήσεις;» φώναζε μια Κινέζα συγγενής επιβάτη στους Κινέζους αρμόδιους, οι οποίοι εκπροσωπούν τέσσερα διαφορετικά κυβερνητικά όργανα και υπηρεσίες.
«Ξέρετε πόσο πονάμε; Πρόκειται για τα παιδιά μας…», φώναζαν οι συγγενείς.
Ο πόνος αυτός μάλλον θα χειροτέρεψε εξαιτίας της παραδοξότητας της συγκεκριμένης αεροπορικής τραγωδίας.
Η πτήση απογειώθηκε στις 12:41 πμ, ώρα Μαλαισίας, και η επαφή με το αεροσκάφος χάθηκε δυο ώρες μετά.
Αυτή η πληροφορία ανασκευάστηκε αργότερα, σε σαρανταπέντε λεπτά.
Όπως και να έχει, τα συνεργεία διάσωσης έψαχναν για κηλίδες και συντρίμμια σε μια συγκεκριμένη περιοχή του Κόλπου της Ταϊλάνδης, σύμφωνα με τη προσχεδιασμένη πορεία του αεροσκάφους.
Δεν βρέθηκε όμως τίποτα απολύτως.
Οι αρχικές συζητήσεις είχαν να κάνουν με το πώς μπορεί να έπεσε ένα τόσο ασφαλές αεροπλάνο.
Ήταν μια ξαφνική ηλεκτρική ή μηχανική βλάβη;
Ήταν ανθρώπινο λάθος εκ μέρους του πληρώματος;
Τότε είναι που μάθαμε ότι τελικά τα κενά στη κάλυψη των ραντάρ είναι γενικά πολύ περισσότερα από ότι νομίζαμε.
Όταν πια πέρασαν δυο μέρες, με δεκάδες αεροσκάφη να ψάχνουν χωρίς αποτέλεσμα, τότε άρχισαν να ανησυχούν ακόμη και οι ειδικοί της πολιτικής αεροπορίας.
Τα κινεζικά ΜΜΕ άρχισαν να πιέζουν τη Μαλαισία για περισσότερη δράση και προσπάθεια, καλώντας την να αναλάβει τις ευθύνες της.
Τότε είναι που οι Μαλαισιανοί, χωρίς να δώσουν εξηγήσεις, άρχισαν να ψάχνουν από την αντίθετη πλευρά της χώρας τους, στα στενά της Μαλάκκα, κοντά στη νήσο Πενάγκ.
Υπήρξε μια  αναφορά που ήθελε το αεροσκάφος να κάνει απότομη αριστερή στροφή, ίσως υπό την απειλή τρομοκρατών.
Ίσως οι αεροπειρατές να απομόνωσαν το transponder (σημ. Ο. που δίνει το στίγμα και τα στοιχεία πτήσης στα ραντάρ).
Ίσως το πλήρωμα να ήθελε να επιστρέψει στο αεροδρόμιο.
Άλλαξε όμως πράγματι πορεία;
Και μετά ήρθε η Τετάρτη, όπου μετά από διάφορες σκληρές αντεγκλήσεις, ο πτέραρχος Rodzali Daud, επικεφαλής της πολεμικής αεροπορίας της Μαλαισίας, μίλησε για κάποιες πληροφορίες των ραντάρ, για στίγματα δηλαδή που δεν μπορούσε να ερμηνεύσει η αεροπορία στη νέα περιοχή έρευνας. Πρόσθεσε όμως πως αυτό μπορεί να είναι κάποιο άλλο μυστηριώδες αεροσκάφος!
Οι συγγενείς των επιβατών, μέσα στην αγωνία τους, εξεμάνησαν για το ότι όλα αυτά δεν είχαν αναφερθεί νωρίτερα.
Οι Μαλαισιανοί απέρριψαν το δημοσίευμα της Wall Street Journal, που ήθελε να υπάρχουν στοιχεία ότι το αεροσκάφος λειτουργούσε  κανονικά κάπου στον πλανήτη, και για το ότι η κατασκευάστρια εταιρία των μηχανών του αεροσκάφους Rolls Royce, είχε λάβει ηλεκτρονικά στοιχεία περί συνέχισης της λειτουργίας των κινητήρων.
Αργότερα, η εφημερίδα διευκρίνισε πως τα στοιχεία ελήφθησαν από δορυφόρους, ενώ την επομένη ο εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου Jay Carney μίλησε για νέες πληροφορίες, που ήθελαν το αεροπλάνο να λειτουργεί επί τέσσερις ώρες μετά την εξαφάνισή του από τα ραντάρ.



Κανένας δεν γνωρίζει που βρίσκεται το αεροπλάνο, ή τι έπαθε.
Τέσσερις ώρες πτήσης είναι αρκετές ώστε να απομακρυνθεί ως και 2.400 μίλια μακριά, αν και με επτά ώρες καύσιμα που διέθετε, θα μπορούσε να πάει ως και 4.000 μίλια μακρύτερα.
Η πτήση μπορεί κάλλιστα να έχει φτάσει ως τη Σομαλία.
Το υπουργείο Εξωτερικών της Ινδίας ανέφερε πως η χώρα έχει στείλει τρία πλοία δυο αεροπλάνα, και ένα ελικόπτερο στη θάλασσα Άνταμαν. Άλλη μια χώρα όπου οι αξιωματούχοι κάνουν δηλώσεις σύμφωνα με τα δικά τους ειωθότα.
Όσο για τους συγγενείς των επιβατών, που περιμένουν με αγωνία στα αεροδρόμια, αυτοί δοκιμάζουν την διαφάνεια, την λογοδοσία, και την ελευθερία του τύπου τόσο στα δικά τους κράτη, όσο και αλλού.
Μοιάζουν με απελπισμένους πολιτικούς διαφωνούντες, που δεν τους νοιάζει αν βρουν τον μπελά τους κάνοντας ανεπιθύμητα ερωτήματα, ή ξεσκεπάζοντας κάποιον ισχυρό πολιτικό αξιωματούχο  ως ψεύτη.
Τι άλλο έχουν να χάσουν;
Όταν κοιτάνε τους χάρτες, τι γραμμές, πέραν αυτών των συνόρων, να βλέπουν άραγε;

Απόδοση: S.A.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου