14.10.16

Απάτες "Like Farming" στο Facebook

Επειδή με λυπεί να βλέπω συχνά φίλους να πέφτουν θύματα περιπτώσεων απάτης της κατηγορίας Like Farming ή Like Phising (συλλογή / αλίευση Likes) στο Facebook, είπα να κάνω ένα "ρεπορτάζ" με την τελευταία ενημέρωση που είχα για ένα τέτοιο.



Περί τίνος πρόκειται. Συνήθως βλέπετε στην Αρχική Σελίδα σας στο Facebook μια δημοσίευση που σας προτρέπει να πατήσετε Like, να κάνετε κοινοποίηση και να αφήσετε ένα σχόλιο (άλλες φορές ένα από όλα, άλλες και τα δύο) με δύο βασικές κατηγορίες κινήτρων.

1) Διαγωνισμός, όπου προσφέρεται από κάποιο υποθετικό κατάστημα κάποιο ακριβό δώρο.

ή

2) Αγαθοεργία, όπως αποστολή χρημάτων σε κάποιο παιδάκι που πάσχει από κάποια ασθένεια.

Γιατί κάποιος να το κάνει αυτό. Για διάφορους λόγους, με τον πιο απλό να είναι η ματαιοδοξία. Συνήθως όμως οι λόγοι είναι χειρότεροι. Κι αυτό γιατί συνήθως αυτές οι δημοσιεύσεις / σελίδες ξεκινάνε σαν μια απλή "φάρσα" για το έμπειρο μάτι (με την έννοια του ότι απλά πρόκειται για ένα ψέμα που έχει σκοπό να κοροϊδέψει κόσμο), αλλά πολλές εξελίσσονται σε απάτες αλίευσης κι άλλων δεδομένων, μέσω της προώθησης συνδέσμων με κακόβουλο υλικό, ή, στην καλύτερη περίπτωση, σε διαφημίσεις δευτέρας διαλογής.

Την επόμενη φορά που θα παραπονεθεί κάποιος φίλος σας ότι γεμίσατε τον τοίχο του και το inbox του με πορνογραφικό υλικό, θυμηθείτε μήπως πήρατε μέρος σε κάποιον διαγωνισμό ή μήπως πατήσατε like ώστε ο μικρός Timmy να κάνει εγχείριση και κατόπιν πατήσατε και κάποιον άλλο σύνδεσμο μέσα στη δημοσίευση ή στα σχόλια.

Πως το αναγνωρίζω. Πρώτον. ΚΑΝΕΙΣ ΔΕ ΔΙΝΕΙ ΛΕΦΤΑ ΓΙΑ LIKES! Βασικά πάρα πολλοί δίνουν λεφτά για likes. Εκατομμύρια άνθρωποι και επιχειρήσεις δίνουν λεφτά στο Facebook και σε διαφημιστές και μαρκετίστες, ώστε να πάρουν likes οι σελίδες τους και μέσω αυτών να προωθηθούν τα προϊόντα τους (είτε είναι παπούτσια, είτε είναι μια πολιτική υποψηφιότητα). Όμως, κανείς δε θα δώσει σε κάποιον τρίτο χρήματα επειδή πατήσατε like. Ή κοινοποιήσατε. Έχει τύχει νομίζω στα 8 χρόνια που είμαι στο Facebook να δω 2-3 καμπάνιες που εταιρίες έδωσαν χρήματα σε κάποιον κοινωφελή σκοπό με αντάλλαγμα likes στην σελίδα τους. Αλλά εταιρίες. Και οι ίδιες. Όχι το Facebook μέσω του προφίλ του Αμπντούλ από την Αντίς Αμπέμπα. Οπότε τους μικρούς Γιαννάκηδες και τις μικρές Φατμέ τα βάζουμε στην άκρη.

Με τους διαγωνισμούς είναι πιο δύσκολο, ομολογουμένως, στον απαίδευτο. Κι αυτό γιατί πολλοί θα σκεφτούν, και λογικά, ότι πρόκειται για προωθητική ενέργεια. Βέβαια, εδώ έρχεται και το κουλό του Γκέμπελς, πως όσο πιο μεγάλο το ψέμα, τόσο πιο εύκολα το πιστεύει κάποιος. Γιατί, άλλο είναι να δίνεις ένα σετ καθαριστικών για πολυτελή αμάξια και άλλο 10 πολυτελή αμάξια. Άλλο είναι να δίνεις 10 θήκες για κινητά και άλλο 100 κινητά. Αυτό είναι και λίγο θέμα λογικής. 

Όμως, υπάρχουν και άλλα σημαντικά σημεία προσοχής, τα οποία εντοπίζονται σε όποιον κάνει την δημοσίευση. Προσοχή, όχι την κοινοποίηση, που μπορεί να είναι και κάποιος εύπιστος φίλος σας. Την αρχική δημοσίευση, η οποία συνήθως γίνεται από κάποια σελίδα "επιχείρησης". Και ποια είναι τα σημάδια αυτά.

1) Είναι η μοναδική δημοσίευση της σελίδας.
2) Η ίδια η δημοσίευση είναι κακής ποιότητας, με διάφορα emojis, ορθογραφικά λάθη κλπ.
3) Η σελίδα δεν έχει κανένα άλλο πληροφοριακό υλικό, όπως φωτογραφίες και περιγραφή της επιχείρησης.
4) Δεν υπάρχει κανένας άλλος τρόπος επικοινωνίας (ταχ. διεύθυνση, e-mail, site, τηλέφωνο κλπ.).

Προσοχή, εάν υπάρχει κάποιος σύνδεσμος ζητήστε από κάποιον γνωστό σας που έχει κάποια πείρα να ελέγξει την εγκυρότητά του πριν πατήσετε ή ζητήστε γενικά από κάποιον να σας εξηγήσει πως λειτουργούν οι διάφορες προστασίες στο διαδίκτυο.

Οι περισσότερες μεγάλες εταιρίες όταν κάνουν καμπάνιες με διαγωνισμούς το κάνουν μέσα από ειδικά διαμορφωμένες σελίδες και συνήθως ζητούν μόνο να κάνετε like στη σελίδα τους, ίσως και μια κοινοποίηση.

Εάν δείτε κάποιον να ζητάει και τα τρία (like, σχόλιο, κοινοποίηση) μάλλον υπάρχει θέμα. Κι αυτό το κάνουν για την μέγιστη δυνατή εμβέλεια του μηνύματός τους, αφού οποιοδήποτε από τα τρία μπορεί να εμφανιστεί σε φίλο σας. Εγώ ο ίδιος "δοκίμαζα" το scam που παραθέτω σε φωτό πιο κάτω και σχεδόν αμέσως μου έκανε παρατήρηση φίλος που του έκανε εντύπωση πως "την πάτησα". Σκεφτείτε πόσο εύκολα θα έπαιρνα κάποιους στο λαιμό μου!

Για αυτό φίλτατοι προσοχή στο Facebook και που το βάζετε. To like σας εννοώ.

TopGunZ


Καμία πληροφορία ή άλλη εικόνα

Μιλάει από μόνη της αυτή η εικόνα

Κάκιστης αισθητικής μήνυμα

Μυρίστε τα δάκτυλά σας τι και που είναι αυτό το Mobley

ΚΑΙ ΤΟ BONUS:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου